BITEI 2012: Notițe de festival

Anul acesta Chișinăul se întrece pe sine în mulțimea de evenimente culturale pe care le găzduiește. Teatrul a asediat orașul care, pe drept ar putea să se numească Capitală Culturală Europeană. Timp de zece zile, între 25mai și 3 iunie, și-au desfășurat activitatea două festivale de calibru european: Festivalul Internațional al artelor scenice BITEI 2012 și Festivalul European Cultural  Tandem. Ultimul nu am putut să-l onorez cu prezența pentru că evenimentele au rulat paralel și trebuia să alegi. Eu am ales BITEI-ul, nu de-aceia că Tandem nu mar fi cointeresat, dar, în programul BITEI-ului  erau câteva nume arhicunoscute în lumea teatrală: Viktyuk, Afrim, Poclitaru cu spectacole ce reflectau, cu siguranţă, imaginea actuală a teatrului contemporan.

Zile întregi în Conferințe de pressă cu trupele invitate, lansări de carte, spectacole de teatru, muzică și dans, nopți de concerte de muzică sustinute de trupele și interpreții noștri au făcut din holul teatrului Eugen Ionesco cea mai vizitată instituție culturală din Chișinău.

Primul spectacol care a dat startul festivalului în adevăratul sens al cuvîntului a fost Troia’s Discount în regia lui Stefano Ricci, compania Ricci/Forte, Roma. Nu vreau să credeți că ignor show-ul extraordinar de percuție  oferit în deschidere de coreeni de la Tae-Geuk. Au fost mai mult decît tobe, mai mult decît dans, au fost energie. Energie care ulterior s-a transformat în chatarsis.

Revenind la Ricci/Forte, ei nu a impresionat prin faptul că actorii au ieșit goi în scenă, că actrițele s-au dezbrăcat sau că unul dintre băieți a fost pe încălțăminte cu tocuri enorme. Au emoționat prin modul de-a vorbi despre problema omului contemporan. Un mod dur la nivel vizual, violent la nivel emoțional, ironic la nivel auditiv. Spectacolul, după cum scrie și în caietul program, este o rescriere contemporană a Eneidei lui Virgiliu. Homo shoppingus este eroul zilelor noastre, un om care, dacă pe timpurile lui Homer lupta pentru a-și apăra patria, limba, familia, valorile, acum lupta se dă doar în magazinele care au cele mai mari reduceri. Între timp omul a uitat cum să iubească, cum să aibă grijă unuii de alții. Imagini violente, ca cel al violului care se transformă treptat în normalitate, se intersectează cu scene pline de tandrețe între doi bărbați cărora le e frică să fie împreună din cauza oamenilor, neînțelegerii lor. Coloana sonoră e o compilație din kitsch-urile muzicale rulate în toată lumea, care, din nefericire, au monopolizat piața culturală și nu permite artei adevărate să se manifeste.

Actorii lucrează în spațiul gol avînd la îndemînă doar cîteva cărucioare pentru supermarket, căruț în care se depozitează suflete, sentimente, destine.

Spectacolul se termină cu scena în care un actor ridică o planșă pe care era scris: Iubim doar ceea ce nu putem avea.

Angajare de Clovn de Matei Vișniec, care, de altfel a fost prezent în festival, în regia lui Giorgi Tavadze, teatrul din Batumi a fost unul dintre puținele spectacole unde bariera lingvistică a fost depășită datorită actorilor. 3 clovni extraordinar de organici și-au dat castingul pentru a ajunge clovnul lui Dumnezeu. Pe scena modificată printr-o platformă care acapara prima parte a parterului, se succed amintirile fiecărui clovn. Rîsete, veselie, giușlumbucuri, pînă în momentul cînd doi dintre clovni îl omoară pe cel mai bun dintre ei. Nimic din ceea ce aparţine omenescului nu le este străin, de la valorile cele mai înalte până la mizerie, pînă la crimă. Crimă care ia lipsit de paradis. După ridicarea cortinei enorme nu era nimic altceva decît aceiași arenă în care au muncit toată viața. Nimic nu s-a schimbat, nimic din ceea ce și-au imaginat nu s-a realizat. Au rămas doar cu un cadavru pe conștiință.

Spectacolele lui Radu Afrim sunt deja un fenomen constant în festival. De data aceasta BITEI-ul a găzduit 2 lucrări de-a regizorului român: Miriam W a Teatrului Toma Caragiu din Ploiești și Boala Familiei M a Naționalului din Timișoara. Miriam W este un spectacol memorie despre dragoste şi ură, despre urmările  războiului şi a lagărelor de concentrare, despre drama celor care încercă să uite imaginile din lagărul de concentrare, despre drama copiilor care, involuntar, au devenit victimile acestor amintiri.

Boala Familiei M nu e doar boala unei familii cum spunea d-na Elfrida Koroliova, ci boala întregului univers: singurătatea.  Scena se metomorfozează într-o pădure cu copaci desfrunziți și singuri. Metaforă ce face aluzie la o lume la fel de lipsită de substanță ca și copacii aceștia. Relații familiale  bolnave, o însingurare aproape simțită fizic, fiecare cu spațiul său de refugiu,  cu celula sa generatoare de angoase și de eșecuri. Celulă în care lipsa dragostei generează moarte.

Un text plin de umor negru, cu scene  în care nu lipsesc quiproquo-urile, o tragicomedie dementă care ne face să ne gîndim la noi.

De fapt, marea majoritae a spectacolelor invitate în festival au abordat teme care vizează problemele omului,  nu probleme superficiale, ci cele mai intime. Angoasele, frustrările, obsesiile, fobiile, anxietatea, anomaliile etc. probleme cu care se confruntă omul secolului XXI, dar refuză să le recunoască. Petru Vutcărău, Radu Poclitaru, Roman Vyktiuk, Radu Afrim, Vlad Ciobanu, Giogi Tavadze, Stefano Ricci, Tamir Ginz, toți acești creatori de noi realități au fost preocupați de aceste probleme în spectacolele lor.

Nu întîmplător Festivalul a primit Premiul European Pentru Cultură, premiu care nu-l primește fiecare festival de provincie, premiu care se oferă acelor evenimente care promovează arta ce-ți propune material pentru  a medita.

Vreau să felicit Festivalul cu ediția jubiliară și să-i urez continuitate, mai ales că Petru Vutcărău a decis că evenimentul se va organiza anual și va fi FITEI- Festivalul Internațional al Teatrului Eugen Ionesco.
Sper și eu ca Chișinăul, datorită acestui festival, să devină oficial Capitală Cultural Europeană.

R.C.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s