Critic de teatru moldovean- nimic de teatru moldovean

Mă gîndeam că Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru nu e destinat doar tinerilor creatori din țările invitate dar și tinerilor creatori moldoveni, puțini, dar cîți sunt de acum. Azi m-am convins că atiitudinea organizatorilor FITCT față de criticii moldoveni e sub orice nivel. La spectacolul letonienilor,Piligrim, am stat jumătate de oră la ușă alături de Olga Bejenaru și Larisa Ungureanu să cerșim un loc în sală, dar fără rost. Organizatorii nu s-au preocupat  decît de invitații străini, iar nouă ne spuneau c-o să intrăm dacă mai rămîn locuri. Păi cum se face că  evenimentul e destinat tinerilor, dar se petrece fără participarea acestora. Ori tinerii critici moldoveni sunt de tot rahatul. Numai recent, la conferința de presă, Sandu Grecu se plîngea că Moldova duce lipsă acută de critici tineri. Păi normal că duce lipsă dacă chiar și UNITEM-ul are așa o atitudine încurajatoare pentru noi. Sunt revoltată că moldovenii, atunci cînd vine cineva străin, nu mai țin cont de ai lor. Celorlalți e important să le sărute tălpile, ai noștri rabdă că-s înțelegători. Nu domnilor, așa nu se face, vreau și eu să am parte de o atitudine normală. Să nu ne considere lepădături, cum eram defapt și în fosta CSI. Dacă doriți să se schimbe ceva în arta teatrală din Moldova trebuie să începeți să ne susțineți pe noi. Nu vă faceți iluzii că străinii s-or apuca să ne construiască viitorul. Imi pare rău pentru voi…

P.S. important e că la spectacol au intrat  oameni care n-aveau treabă cu teatrul în general. E trist

R.C.

4 gânduri despre „Critic de teatru moldovean- nimic de teatru moldovean

  1. reacții
    Rusanda, aveti perfecta dreptate! Una spunem – alta facem! ma gandesc la cei, care au „pâinea și cuțitul în mână”. Până la urmă mi=am dat seama, că tot organizatorii de la Chișinău poarta vina, pentru că au fost atât de puțini moldoveni la spectacolul letonilor. Au vrut să se impună în fața Moscovei? Vina o poartă și juriul de la Moscova, care știa ca spectacolul se joacă în sală, iar scena va deveni neîncăpătoare pentru toți doritorii. De ce în program lipsește această informație, nu înțeleg. Acolo e scris: Teatrul național „M.Eminescu”. Nimic mai mult. Chiar îmi pare rău. Și nu-mi pare rău pentru mine sau pentru dna Olga (am vorbit cu ea la telefon și am înțeles situația), ci pentru voi, tineri și dornici de a vedea teatru. Voi nu trebuia in nici un caz să fiți supuși unui asemenea „experiment”.Volens-nolens, compar cu BITEI: pentru voi, tinerii, a fost un botez, la început poate cu „apă rece”, dar voi, cu tinerețea, cu entuziasmul, răbdarea, bunăvoința și multe alte calități care s-au evidențiat, ați adus atâta viață, dragoste și bucurie la acel festival. Felicitări! Regret că echipa atât de experimentată de la UNITEM a făcut în această seară o gafă atât de urâtă. Sper să fie ultima. Îmi doresc să fie ultima.
    L. Ungureanu

  2. Salutare, Moldova (teatrala:))))….
    dar m-am simtit mai mindra ca sunt tinar critic din R. Moldova la Festivalul International de Teatru TransAmeriques din Canada de la care am aterizat aseara… ca azi sa fiu cit pe ce sa nu pot intra la specatol cu tot cu ecuson de cistigator si participant al Forumului…
    Nu e adevarat ca nu exista tineri critici in Moldova, dar e adevarat ca nu vrea nimeni sa stie de ei. Nici vorba sa-i mai si ajute, sa-i sustina, sa-i incurajeze, sa-i finanteze, sa-i promoveze etc. Argumente??? 1. La Festivalul la care am cistigat stagiul pina si cei 2 participanti din Africa au fost co-finantati de tarile din care au venit. EU – de nimeni de acasa.. 2. Cititi CV-urile tinerilor critici de teatru din cadrul Forumului si veti vedea de cita sustinere la nivel de stat s-au bucurat majoritatea dintre ei etc.
    Organizatorii locali, mai ales raspunzatorii de echipa criticilor, ar fi bine sa-i cunoasca si pe participantii din Moldova, caci ei tot fac parte din echipa si au aceleasi drepturi, nu??
    Or, de ce sa ne mindrim sau sa ne bucuram ca Forumul se petrece in Moldova??? Nu era mai bine sa se fi petrecut in alta tara, unde cel putin ni s-ar fi recunoscut statutul de.. tineri critici din Moldova:)) Astfel, daca o sa cistige cineva (stiti cine???:)) din „onoarea” ca Forumul se petrece in Moldova vor fi cu siguranta… nu criticii de teatru… inca tineri…
    Noapte buna, Moldova (teatrala?)…

  3. și încă reacții
    Da scumpa mea, e tare trist, de aia i-am abandonat… la ce bun sa te mai spurci cu ei?! Fa-ti rost singura in profesie, ia exemplu de la Dorina Khalil-Butucioc. Si cumpara-ti bilet la spectacle, eu am inceput inca de la anul IV s-o fac… invitatie, atitudine, respect, incurajare nu ai de unde astepta!!! LIPSA MEA la FORUM, unde, de fapt, sunt PARTICIPANT din partea criticilor din Moldova, este un ACT AL MEU DE REVOLTA. Nu vreau sa servesc drept bifa in rapoartele UNITEM-ului!!!
    C. Cernopolc

  4. off.. imi pare ca numai eu primesc placerea de la tot ce se intampla aici, din simplul motiv ca Se intampla!!! alta deja ca noi trebuie sa avem grija ca totul sa fie bine, dar pentru asta e nevoie si de un timp anume. Dragi colegi, inteleg ca toti suntem de la critica, dar uneori poate trebuie si de sustinut nu doar de pedepsit cu cuvinte grele pe altii? Doar noi, ca nimeni altii stim care e situatia la noi in teatru si in loc sa facem ca lucrurile sa mearga bine, facem scandal.. ori asta ne este profesia, sa facem zarva?! Traim in perioada in care putem nu numai sa scriem ce merge ori nu merge la noi in teatru, dar si sa facem ceva pentru asta! Aici trebuie sa ne concentram, iar supararile inca pe nimeni n-au intenerit. Asa ca, fiind femei destepte si frumoase, ganditi-va la asta)))
    Oksana

Lasă un răspuns

