Tineri și Neliniștiți. Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru

foto preluată de pe http://www.locals.md

Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru a adus la Chișinău cele mai bune producții teatrale montate de tinerii regizori din spațiul CSI, țările Baltice și Georgia. Marea majoritate a spectacolelor au venit cu ceva nou dar eu am o deosebită plăcere să vorbesc despre două din ele.

Deci: a fost odată ca niciodată un Boier Neînfricat regizat de Marfa Govritz (Nazarova), Rusia. Nu știu de ce critica crede că acesta este un spectacol și pentru maturi. Eu cred că acest spectacol nu are un public țintă bine definit, este pentru toate categoriile absolut. Fiecare deja îl percepe în felul său. Boierul Neînfricat este o poveste populară rusă preluată de Alexandr Afanasiev pe care rușii îl numesc Grimm al Rusiei. Cred că poveștile populare sunt un material perfect pentru un regizor tînăr și mai ales pentru actorii care încă nu au reușit să se prăfuiască pe băncile teatrului profesionist.

Acțiunea începe cu o scenă de sezătoare, tipic rusească, unde Boierul Neînfricat(Mihail Șklovskii), plictisit de monotonia veții de la țară își atrage partenerii într-un joc, un joc în care să nu  existe reguli. Ei decid mersul jocului, unica condiție este ca acesta să fie cît mai înspăimîntător. Astfel, treptat, în acțiune sunt antrenați Vrăjitori Morți și țărani spînzurați care învie doar noaptea, spiritele necurate, forțele naturii, regi, tîlhari etc.  personaje pe care boierul neînfricat împreună cu Foma(Alexei Mișacov), sluga sa, trebuie să-i stăpînească. La prima vedere totul e foarte simplu. Se lucrează într-o veselie, cu o mulțime de poante regizorale, în stilul a unei commedii dell arte veritabile. Actorii se metamorfozează cu ușurinșă din țărani în tîlhari, din copaci posedați în spiritele tenebrelor și totul pare atît de naiv și toți rîd de situațiile din care personajele principale nu ezită să facă haz de  necaz. Dar jocul treptat începe să ia o altă întorsătură. Boierul Neînfricat a înțeles că el poate să face orice-și dorește, că nu-i sunt puse limite, el știe că dacă va bate din palme se va face ziuă și dacă se va îndîrji, va speria toți dracii. Jocul devine realitate iar realitatea joc.Eroul central este un arhetip al lui Don Juan, în ceea ce ține de atitudinea lui față de cadavre, unul de-a dreptul profanator. Un arhetip al Caligulei, personaj care, odată ajuns la putere, nici diavolii nu au putut să i se împotrivească. Boierul a procedat în cel mai josnic mod cu oamenii care l-au ajutat să ajungă domnitor. Într-un slide -show cinemotografic eroul își îmbrîncește prietenii în lacul cu diavoli- gata, eu nu mai am nevoie de voi.

Dar povestea e poveste atunci cînd eroul negativ e pedepsit pentru faptele sale. Dracii care i s-au supus tot ei l-au și trădat. Trezit din visul jocului, speriat pe moarte, boierul neînfricat s-a transformat automat într-un băiețaș docil care se teme chiar și de umbara sa.

Morala e foarte clară : nu lăsa plictiseala să te domine că ai să ajungi să pățești ca Boierul Neînfricat.

Officiul în regia tinerei beloruse Katsiaryna Averkova, este o comedie în cheie grotescă care a încîntat și, totodată, șocat publicul moldovean.

foto preluată de pe http://www.locals.md

Officiul este o critică dură a sociețății moderne de consum. Este schițată viața acelor șoareci de birou care-și duc existența printre hîrtii inutile, în intrigi și aservitudine. Sunt niște personaje complexate, frustrate, victime ale sistemului în care viețuiesc. Aici fiecare victimă visează să devină tiran și crizele de nervi sunt terorizant îndreptate spre colegii de serviciu. Tot aici apare motivul sartrian din piesa Cu ușile închise: infernul este în ceilalți, iar noi sîntem infernul cuiva. Infernul în care domină teroarea psihologică și nimeni nu mai poate ieși pentru că le e frică. Le e frică de schimbări, de un nou început. Nu-ți rămîne nimic alceva decît să te conformezi și trăiești în teroare.

Spațiul închis este rezolvat scenografic de Elena Igrușa prin claustrarea lui cu registre, mape, dosare, ceea ce face ca actorii să supravețuiască într-un spațiu infim, să se împiedice unul de altul la fiecare al doilea pas, să nu să se suporte fizic, să se pălmuiască, să urle unii la alții. La prima vedere s-ar părea că supravețuiește cel care e mai puternic, dar nimeni nu are nici o valoare cînd ajung să mergă în biroul dictatorului. Se perindă una după alta scene de umor grotesc unde eroii intră pe rînd în biroul șefului și ies de acolo arși, electrocuțați  și cu pumnale în spate. Actorii joacă în diferite registre dictate de situațiile propuse de regizor, într-un tempou dement ce aduce aminte cu unele filme de ale lui Jim Carrey.

Un spectacol la care s-a rîs cu lacrimi de tragedia unei societăți pierdute în registre.

Rusanda

Anunțuri

2 gânduri despre „Tineri și Neliniștiți. Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru

  1. salut, (nu are nici o legatura cu articolul)

    imi poti spune rogu-te cam in ce periode se vor desfasura festivalele de teatru din Chisinau/Moldova, pentru ca nu gasesc o iota..neam.

    merci

    • uite, aici vom posta programul fiecărui eveniment teatral care se va desfășura în Chișinău. Deocamdată Chișinăul intră în hibernarea de vară și-o să fie liniște. Din toamnă poți să intri mai des pe la noi.
      Aproximativ: Avem in toamnă (luna noiembrie) un festival al teatrelor de cameră, apoi urmează festivalul national de teatru, după care vine Classfest, FINT (sper), FestTei și cred că vor mai fi cîteva proiecte. Cam așa
      Cu plăcere.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s