Alexandru Darie la Actul I, Scena 1

În cadrul Festivalului a Școlilor de Teatru Actul I, Scena 1, pe lîngă spectacolele propriu zise, se organizează și master classuri, sau ateliere de creație, cum le mai spunem noi, în care sunt invitate mari personalități ale teatrului românesc. Atelierele sunt moderate de Cătălin Ștefănescu, jurnalist, realizator și gazdă a programului Garantat 100% de la TVR, membru al Asociației internaționale a criticilor de teatru etc. după care urmează o sesiune de Întrebări/Răspunsuri.

Invitatul din această seară (27.06.12) a fost regizorul Alexandru Darie,directorul Teatrului Bulandra din București, fost  președinte a  Uniunii Teatrelor din Europa,

Preț de 2 ore, marele regizor a răspuns la întrebările oferite de Cătălin Ștefănescu și de publicul prezent la master-class, în mare parte actori, fără să lase măcar pe cineva să dea semne de oboseală, în pofida orei tîrzii. Au fost două ore în care schimbul de energie a fost foarte constructiv. Te îndrăgostești fără să vrei.

Aici am încercat să reconstuiesc, parțial, dialogul pe care la avut d-nul Darie cu publicul prezent în sală, în care, sper, că am surprins momentele cele mai importante, cu toate că am omis exemplele pe care le aducea regizorul din experiența proprie și glumele de un umor fin, care nu am reușit să le notez din cauza rîsului, cred. ok

Cătălin Ștefănescu- C.Ș.

Alexandru Darie- AL.D.

Student- St.

C. Ș –  Care este calea cinstită de-a pătrunde la Bulandra?

Al. D. – Audiția pe rol. Înțelegi, Teatrul Bulandra este un teatru cam ciufut (cu toane)

Mai există și problema administrativă. Legea care nu permite angajări în teatru.

Mai există și problema comunicării între directorii de teatru și instituțiile de învățămînt

Dar mai este și-o chestie de noroc, iar singura modalitate ca norocul să vină la tine este ca să lucrezi, oriunde. Chiar și lucrul acasă este foarte important, să faci ore de dicție individuale, dexemplu.

Ar fi bine ca un grup de actori să se stîngă în jurul unui regizor și să mergă undeva să lucreze, în provincie, oriunde.

C. Ș. –  Cum trebuie să mergă un actor la audiție?

Al. D. –  În primul rînd un actor tre să aibă un repertoriu de audiție, un repertoriu viu. Să nu vină cu poezia sau fabula cu care a intrat la admitere.

Cînd vezi un actor, important e ca el să fie sincer. E vorba de adevăr a ceea ce vrea el să transmită. Să comunice ceva, emoție, mesaj etc

Tre să existe o chimie între regizor și actor în momentul audiției. Aceasta e indispensabilă în procesul premergător de lucru

Nu polivalența e interesantă ci sinceritatea și mijloacele interioare, ca să înțelegi ce vrea de la tine regizorul. Dacă nu înțelegi, faci ce ți se spune. Crizele actorilor sunt strigăte de ajutor, dar sunt regizori care nu pot ajuta. Ceea ce e important este încrederea și deschiderea din partea ambelor părți.

*Aici regizorul a povestit un caz despre Amza Pellea, care-și punea studenții la ore să se dezbrace goi și făceau studiile de actorie așa dezbrăcați, pentru ca aceștia să înceapă să aibă încredere unii în alții, să lucreze deschis*

Menirea unui regizor este de-a dispare din operă. Spectacolul tre să pară că s-a născut în acel moment, iar actorul trebuie, în scenă, să se transforme în altcineva

S.-  Dacă sunt pus în situația de-a lucra cu un regizor mic, pe un text neinteresant într-o atmosferă sinistră?

Al. D. –  Mai bine ai curaj să spui NU

S. –  Cum face-ți cu un actor care nu-și stie partitura, și inventează textul lui?

Al. D.-  Acest lucru nu se acceptă, e amatorism. Un regizor bun nu lasă lucrurile așa. A nu ști textul numai de aia că tu ești bun e începutul sfîrșitului pentru cariera ta. Teatrul este 90% logică, matematică unde o replică se naște din altă replică, iar 10% e inspirație.

C. Ș. –  Cu fel de marfă umană ți-ar place să te întîlnești?

Al. D. –  În România absolvă 400 de actori pe an, tre să ai mare noroc.

Vreau ca actoricește să aibă toate mijloacele acestei arte. Să aibă un corp cu care să poată face multe, o voce, o tehnică a vorbirii, o dicție bună, să știe să asculte, să aibă calitatea relaxării, să știe cum să stee în picioare- să fie viu, să se vadă lucrul individual în spate. Teatrul lucrează cu energii, iar actorul tre să știe să le mînuiască. Dacă nu ar fi schimbul acesta, ne-am plictisi. Există o știință a provocării în actor a unor răspunsuri care poate să facă minuni.

S.-  Preferați actorii care se preocupă de nivelul lor de cultură generală, sau de perfecționarea mijloacelor de expresie?

Al. D. –  Ambele segmente sunt importante. Un actor bun poate scoate din orice informație utilă pentru creșterea lui profesională. Trebuie neapărat să aibă cultură generală.

S. –  În cîteva cuvinte despre teatrul românesc în contextul european?

Al. D. –  E bun, încă se menține la un nivel bun, dar există o problemă: lipsa tinerilor actori și regizori care să lucreze. Trebuie să lucrați împreună, să creați o companie independentă, de exemplu, cum a făcut-o Declan Donnellan care a început de la nimic împreună cu un prieten scenograf. Să nu vă fie frică să începeți de la nimic.

S. –  Care este posibilitatea unui regizor tînăr să monteze într-un teatru Mare?

Al. D. –  Trebuie să lucreze. În cv-ul lui nu tre să figureze doar spectacolul lui de diplomă. Trebuie să faci ceva, sau să vii cu ceva, înainte de-a înainta o asemenea cerere.

Teatrul este de-a face împreună. Nu e o chestie egoistă. Cu cît depinde-ți mai puțin de sistemul administrativ din țară, cu atît veți fi mai liberi în creație.

Emil Gaju –  Cîteva lucruri esențiale pentru d-voastră

Al. D.-   Sunt 3 lucruri:

1-      Sinceritatea față de meserie

2-      Studiul asupra mijloacelor actoricești

3-      Modestia. Actorii buni întotdeuna au fost modești.

S.-   Cum e să lucrezi cu actori talentați, dar complicați?

Al. D. –  Ne despărțim…teatrul ca și circul, ca și dansul, se face în echipă, dar nu într-o echipă de soliști. Cei mai buni muzicanți sunt cei care pot cînta într-o orchestră. Nu întotdeuna cei mai buni soliști au putut asta. Nu uitați de munca cu sine însăși și trebuie de tras cu dinții din noi, de-a putea scoate ce e mai bun.

 

Rusanda

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s