Marcel Iureș la Actul I, Scena 1

Invitatul de aseară a  Actului I, Scena 1 a fost actorul Marcel Iureș.

Marcel Iureș este  și membru fondator al Teatrului Act, primul teatru independent, de proiecte, din România,  producător de spectacole, coproducător și scena gazdă, respectiv promotor de acțiuni culturale. Astfel Teatrul Act gazduiește lansări de carte, de numere ale revistelor culturale, emisiuni radiofonice, întalniri pe teme sociale, întalniri cu personalitați ale vieții culturale naționale si internaționale, ateliere de creație, pe diverse teme,  oferindu-și  spatiul pentru orice exercițiu de cultura bine intenționat și de calitate.

In afara de sala de spectacole, ACT a amenajat și Sala de Lectura care este ceainarie, biblioteca si spațiu pentru evenimente culturale.

În Moldova nici pomină de asemnea spații. La Teatrul Național spațiul este oferit cazionourilor dar nu sălilor de lectură și tinerilor creatori de teatru. Dar să revenim.

Master classul, și de data acesta a fost moderat de Cătălin Ștefănescu și s-a desfășurat după aceiași schemă cu o sălă arhiplină, de stăteau studenții și pe pereți.

Cătălin Ștefănescu- C.Ș.

Marcel Iureș- M.I.

Studenți- S.

C.Ș  –   Ai învățat în școală după un sistem?

M.I. –  Nu.  Am fost student la Marin Moraru unde lucram cîte 6 ore pe zi fără pauză, după care mai mergeam pe la el pe acasă la o țigară, și-apoi pe la cîrciume. Se formase un soi de realție ombelicală dintre student și regizor. Aveam o relație profesională cu toate departamentele de mijloace tehnice: două ore de vorbire scenică, de canto, multe.  Era un singur Scop: ca să ne fie ușor în viață, în viața profesională. Eu am făcut parte din generația aia care încă mai spărgeau universitatea pentru ca să intrăm să învățăm noaptea. Eram un fel de hippy.

Eram într-un proces de însoțire, discutînd, făcînd lucruri, nu teoretizînd. Ideea de colocviu face rău artei actorului. Nu spun că trebuie de-o eliminat, dar trebuie de-o făcut din mers.

Și am mai rămas cu împrumuturi pe viață de la profesori. Mă trezesc uneorii că aprind țigara sau mă așez pe scaun ca Marin Moraru, da.

C.Ș. –  Un actor tînăr și foarte, dar foarte talentat, trebuie să știe ce s-a făcut înainte?

M.I.  – Da, este esențial. Actorul trebuie să antreneze instrumentul care este corpul și creierul. *Aici d-nul Iureș a povestit despre experiența lui cu spectacolul Richard al II-lea, asupra căruia s-a documentat foarte minuțios, a văzut toate producțiile teatrale posibile și imposibile și a și mai tradus piesa din nou*

C.Ș.  –  Se poate fura meseria?

M.I.  –  E baza. Ideiile zboară ca fluturii la lampă și ții alegi cum vrei tu. Deja cum o materializezi? Aici vine greul, ce formă-i dai, asta-i cel mai important.

C.Ș.  –  Tragi la Public?

M.I.  – Am fost învinuit, dar nu fac la public, serios.Nu poți face lucrul ăsta decît cu riscuri enorme. Publicul vine la spectacol în cap cu diferite programe de televiziune de genul În Puii Mei sau … și așteptă să le dai, dar eu mă țin de ale mele. În teatru e o formă de transfer, o bucurie de-a fi acolo, de-a fi înăuntrul lui. În spectacolul Absolut îmi permit să improvizez, dar în limita povestei, nu întrec granița doar ca să trag la public.

C.Ș.  –  Ce înseamnă ”maxim” ca actor?

* aici d-nul Iureș își aduce aminte de marea actrița Gina Patrichi, care susținea că un mare actor trebuie să poată juca un rol la fel chiar și de 500/600/sau 700 de ori*

M.I.–  Și eu sunt iversul chestiunii. Nu pornești în fiecare seară din aceleași resorturi, matematic e imposibil. Nu pot juca în același fel de fiecare dată. Am jucat de 580 de ori Menajeria de sticlă și niciodată la fel.

C.Ș.  –   Ce crezi despre jocul tău?

M.I.  –  Voi sunteți ca o oglindă. Eu am fost educat că trebuie să joc la maxim, indiferent de cîți oameni sunt în sală, indiferent din ce categorie socială fac parte și cîți din ei înțeleg, în speranța că fiacre din ei se va duce cu ceva acasă. Ca să ajungă la spectacor 36”6 grade celsius,  tu trebuie să fii la 3000 de grade.

C.Ș.  –   Citez- Să nu stai acolo unde e vrăjmășie și e rău

M.I.  –  Liviu  Ciulei îmi spunea: pleacă de acolo că-ți faci rău. E conjugală meseria asta. Ai nevoie de comunicare, de parteneri. Nu stați și vă strîngeți de gît. E pentru nimic, e pentru Hecuba, cum spunea Hamlet

Nu ne luptăm unuii cu alții penrtu că noi alergăm după niște himere. Actorii nu se urăsc. Dacă ați pornit împreună, tre să mergeți împreună. Nu există trădare, așa am fost educat.

S.-    V-au ajutat întîlnirile cu oamenii mari de teatru?

M.I.  –   E viață curată. Astea-s șanse, beneficiu, dar e multă muncă la mijloc.

S.-    Ca om sunteți mulțumit bănește?

M.I.-   La teatru e groază rău. Teatrul Act e un teatru privat. O fundație care are un obiectivv: să ofere un spațiu. N-are buget, subvenții, are cîțiva prieteni, mă are pe mine și-atît. Joc 10-20 de reprezentații ca să pot să plătesc cei 5 angajați din teatru. Eu nu iau bani, nu primesc onorar după spectacole. Dacă am fi avut o sală cu 50-60 de locuri în plus cred că era să ne descurcăm un pic mai bine pentru că spectatorul încă mai vine la Teatrul Act. Am vrut să mai fac o sală de genul ăsta, dar m-am oprit. Nu o poți clona.

S.  –    Care sunt spaimele lui Marcel Iureș?

M.I.  –     Sînt foarte sperios. Sunt mereu pe stres, oboseala, nefericirea, depresia asta continuă…e din cauza vieții. Actorul este o plantă destul de sensibilă și punctul lui slab e în aceea că el n-are bani, n-are susținere din partea politicienilor. Tre să faci față. Sigur că mi-e frică, pentru mine, pentru familie, pentru tineret. Eu sunt un nimeni în propria mea țară, nu mă știu decît oamenii care frămîntă în jurul acestei arte, dar eu nu am nici o putere aici, nu pot schimba nimic la mine-n țară. Noi avem nevoie de protecție minimă. Trebuie să simți România în spatele tău, dar asta nu se va întîmpla niciodată.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s