CDC- frînturi de opinii

Boris Cremene

Ce înseamnă regia la un spectacol lectură? Este exploatarea instrumentului vocal al actorului. Mișcarea asta a actorilor în timpul lecturii nu impresionează deloc, dar trebuie să se lucreze clar la lectură, la vocal. atît

Atitudinea făță de lucrul care l-ați făcut voi asupra lecturii e îngrozitoare

Constantin Cheianu

Îmi place mult cum scrie Alexandru Vaculovski și am avut marea satisfacție să descopăr un prozator care, atunci cînd scrie dramaturgie se transformă în dramaturg. Am văzut o scriitură autentică, o piesă foarte bună. Autorul a lăsat atîta spațiu în piesa asta pentru regizor, pentru actori, poți face un spectacol foarte bun.

Adevărat că multă lume din Basarabia nu e pregătită pentru un asemenea limbaj (vaculovskian). Un episod anecdotic s-a petrecut aici. Nu știu cine, Dumitru (Crudu) poate, a invitat aici un profesor cu studenții lui.

Dumitru Crudu

– da eu i-am invitat

Constantin Cheianu

Se apropie de mine și-mi spune..uite am adus și eu aici studenții de la sociologie. Pe ei ia derutat și prima piesă, dar ei au sperat că ce e mai frumos urmează. A venit limbajul lui Alexandru (Vaculovski) care este mult mai îndrăzneț și mult mai direct. În timpul spectacolului s-au sculat și, după ce m-a salutat foarte zîmbăreț la început, la sfîrșit mi-a spus: cum poți să mă inviți aici să ascult limbajul ăsta.

În primul text prozatoruln-a vrut să cedeze, adic să  construiască fraze lungi, studiate, în care viața pe care o avem să nu să se simtă aproape deloc. Limbajul ăsta nu e deloc de teatru.

Felul ăsta artificial de-a vorbi a lor, frazele lungi, m-au împedicat să primesc piesa.

Am încercat să văd ca structură cum e construit textul ăsta și faptul că totul se învîrte în jurul acestei poze, despre care nu am înțeles foarte multe lucruri, se blochează aici și nu există nici o evoluție în ceea ce se întîmplă..ei au fost defavorizați și de minunații copii care au venit să citească. Darei nu sunt pentru un atelier aici, Dumitru (Crudu).

Ion Coșeru a avut aici un discurs mai lung, sper să-l vedeți pe înregistrare, în care a pus o întrebare de genul Centrul de dramaturgie se limitează doar la lecturarea acestor piese, și ce va fi mai departe?

Constantin Cheianu

Sînt ateliere Ion unde aproape toate piesele citite ajung spectacole și sunt ateliere unde nici unul nu ajunge montată, dar în rezultatul discuțiilor, cineva ca tine care stă aici, se duce și scrie o piesă genială…Atelierul își are sensul lui…

to be continued

Lasă un răspuns

