Забудьте на время, что на носу у вас очки, а в душе осень.(с)

Azi la CDC s-au întâmplat o sumedenie de lucruri importante. Pe lângă faptul că Dumitru Crudu m-a numit o fată tare cumsecade (și sunt complet de acord cu el, dar ca să par modestă vă spun că nu e așa), păi iată pe lângă acest fapt a fost o seară minunată. În primul rând datorită lecturilor scrise la Atelierul Dramatic și regiei acestora de Steluța Lupan. În al doilea rând pentru discuțiile care au avut loc-  azi chiar am început să cred că, uite, parcă merge treaba.

Acum în detalii.

Când am intrat în UNITEM toți stăteau în hol și așteptau să se adune lumea. Steluța ne-a prevenit că prima lectura va fi chiar aici, după care ne va spune ce să facem și încotro s-o luăm. Ca să nu vă plictisesc cu descrierea, vă spun din start că în total au fost 9 fragmente de texte dramatice și ultimul l-am ascultat fijnd deja la ușile Casei Actorului. Nici nu țin minte cum am ridicat împreună cu actorii cele patru etaje, dar țin minte foarte bine cum un baiat m-a servit cu o ciocolată tare bună și cum se topea ea în gură, dar nu-i vorba despre asta, și totuși ciocolata ceea.. Ei bun, revenim la lectură.

Referitor la regie: mi-a plăcut. Și anume prin faptul că nu ne-a lăsat să stăm relaxați în scaune, ci ne-a făcut să alergăm după actori, să-i surprindem în coridoarele UNITEM-ului, să deranjăm angajații să iasă de la lucru.. Apropo, ceea ce m-a uimit foarte tare: nici o persoană care a trecut pe alături nu s-a oprit ca să asculte despre ce e vorba. Totuși indeferența, îndeosebi la nivel de cultură, e un „produs” despre care trebuie de scris aparte:)

Revenind la temă, aș vrea doar să menționez că la unele fragmente  îmi lipsea și un pic de regie de acea directă și poate banală, în sens de trucaj. De exemplu în textul cu nisipul italian, ar fi bine dacă l-am simți un pic scârțâit sub picioare și să ne ducă pe malurile mării meditiraniene. Și să-i mai mire un pic pe oamenii ceea indeferenți din oficii. Ori în fragmentul cu Lady Million chiar era necesar (ca și atmosferă) să simțim mirosul unui parfum îmbătător, unei otrave curate, de altfel. Dar a fost bine și cum a fost- un spațiu lucrat și gândit, umplut cu niște actori, care merită toată aprecierea.

Mai spun doar câteva lucruri și mă duc la culcare. Sunt foarte recunoscătoare lui Anatol Grosu pentru analiză făcută. Eu cred că noi avem nevoie de așa analize constructive cât mai multe. Sincer nu am avut posibilitatea să ascult Schema, dar știu exact că adjectivele în texte sunt un lucru destul de periculos. Citisem o frază de un scriitor vestit, precum că e un lux pentru el să folosească adjectivele, pe care-l nu-și  permite decât foarte rar. Dar chiar dacă le folosești, ele trebuie să fie niște descoperiri, niște comparații și combinații care să-ți trezească imaginația, dar nu s-o limiteze la câteva cuvinte. Deși tema cu fb e una bună, cândva ei au avut o opțiune în care erau scrise toate statut-urile tale editate pe parcurs de un an. Să vedeți ce texte dramatice ieșeau de’colo, o frumusețe, nu alta!

La sfârșit câteva citate din scriitorul de care vă spuneam, care sper să devină motto-urile Atelierului și CDC-ului:

„Когда я начинал работать, писать рассказы, я, бывало, на две-три страницы нанижу в рассказе сколько полагается слов, но не дам им достаточно воздуха. Я прочитывал слова вслух, старался, чтобы ритм был строго соблюдён, и вместе с тем так уплотнял свой рассказ, что нельзя было перевести дыхания”.

„Беня говорит мало, но он говорит смачно!”

*Исаак Бабель, „Как это делалось в Одессе”, 1923

& Oksanka

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s