( Ne) Mișcarea teatrală din Moldova- pur obiectiv

cdc

http://www.publika.md/emisiuni/noaptea-devreme_2061.html#editia2135521

Cred că în toate  mileniile tinerii au criticat sistemul în care trăiesc instaurînd un altul, mai bun sau mai rău. De ceva timp a început să mă deranjeze optimismul paroxistic al tinerilor creatori de teatru. Atît și aud la fiecare colț de stradă că mișcarea teatrală este dar lipsește cu desăvîrșire, că nu avem public, că nu avem susținere, că teatru care se face e de căcat, sub orice nivel, uite teatrul Național, uite teatrul Luceafărul…etc, ș.a.m.d. Și asta o spun tinerii care fac parte din noua mișcare teatrală, tinerii care fac spectacole bune, tinerii care activează în teatrele independente, care participă la ateliere, care sunt activi, tineri care, chiar fac ca teatrul în țara asta să miște ( Ina Surdu, Sava Cebotari, Luminița Țăcu, Nicoleta Esinecu, Stela Lupan, Dorina Butuciok, Olesea Sfeclă, Daniela Burlaca, Mariana Starciuc, Oksana Buga etc). Din 2007, cînd eu eram anul I la teatrologie,  și pîna cum, cînd lucrez pe specialitate la un teatru de stat( să spună cineva că nu-și găsește de lucru pe specialitate), lucrurile au evoluat foarte mult. Atunci nu era Spălătoria, nu se întîmpla FINT-ul și One Man Show-ul, nu era Forumul tinerilor creatori de teatru, nu era Classfest-ul, Foosbook-ul, CDC-ul etc. La Academie cu toate că unuii sunt sceptici în privința asta, se întîmplă lucruri calitative. unu/două spectacole sunt bune și unicul meu regret este că aceste spectacole au o viață foarte scurtă. Ar fi oportun ca teatrele independentă să găzduiască aceste spectacole măcar pe o jumătate de an. Avem în Moldova mișcare teatrală. Nu e ca în străinătate, e și normal, că la noi totul ajunge mai tîrziu.

Se pune problema publicului, de ce ăsta nu vine la spectacole? Cîteva teatre lucrează cu sindicatele și școlile,  cîteva cu casa de bilete. Oamenii nu vin la teatru pentru că teatrele nu știu să-și vîndă produsul în era marketingului. Acum trebuie de găsit soluții cum să întorcii gîndurile spectatorului de la mîncare spre teatru. Și-atunci tot cu mîncare îl aduci la teatru. Mîncare și un produs calitativ. Că dacă-i dai mîcare și o porcărie de spectacol, ap nu mai vine nici cu mîncare.

De ce în teatru e așa cum e? Pentru că teatrele sunt monopolizate. Teatrul Grecu, Teatru Țărnă, Teatru Gorsu, Treatrul Focșa, Teatrul Vutcărău etc. Și pentru regizori străini nu sunt bani, de aia facem singuri. Încearcă și invită un Afrim, un Purcărete, un Rîjacov…îți scoți banii în 3 reprezentații și spectatorul o să fie entuziasmat.

O să laud Teatrul Eugene Ionesco, poate de aia că eu lucreaz aici, dar poate și de aia că aici se întîmplă lucruri care-mi plac. Proiecte mari ( http://unica.md/caruselul-erotic-cu-actori-de-la-teatrului-eugen-ionescu), regizori străini, Art House, BITEI, rezervare on line, flash-mob-uri…e un teatru activ… care se vrea viu…și care face spectacole scumpe, chiar dacă se plînge că nu are bani.

În străinătate nu mai așteaptă bani de la ministere, se lucrează din plin pe proiecte și întradevăr ăsta este viitorul teatrului Moldovenesc. Lucrul pe proiecte.

Eu cred că teatrul în moldova a început să se miște și o s-o țină tot așa, pentru că are potențial. Și vă rog din suflet tineri creatori de teatru, nu vă măi plîngeți că un teatru sau altul nu face nimic, că nu se face aia sau ailaltă.,..noi pentru ce suntem? Că dacă o ținem tot așa, cu bocetul și-om rămîne. Haideți să lucrăm  să facem teatru calitativ și critcă productivă.

 

Rusanda

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s